Ugala “Krimka!” ja “Moraal”

Täna nägin Tallinnas kahte Ugala lavastust.

Klounikriminullina reklaamitud “Krimka!” algas paljulubavalt. Näha lasteteatris Poirot’ stiilis tuba koos 70-aastase vanahärrast peategelasega on väärt idee. Juba toakujundus koos trofeede, kellakappide ja nipsasjakestega on peen ja erandlik (kunstnik Kristel Maamägi). Kui see kodu veel komöödiatrikkidega elustuma hakkab – trofee liigutab, kell ulatab ajalehe, suhkrutükk kõlksatab teetassi -, annab see hea ootuse stiilivõtte sügavusse kerimiseks.

Alguses võiks tähelepanelikum olla ainult vanahärra avalausega – see peaks raamima kogu lugu: “kuidas minust sai saatuse tahtel kloun”. Praegusel juhul “olen …” lihtsalt ei kostnud saali ära.

Aga edasi, kui vanahärrale hakkavad ükshaaval külla sadama klounid, sõltub kõik juba näitlejate isiklikest võimetest. Sellest hetkest tajud, et dramaturgiline tugi on nõrk. Ja kohati kaob sootuks. Oleks võinud võtta kasvõi trafaretse süžee ülesehituse (algus-teemaarendus-kulminatsioon-lõpp), kus konflikt klounide ja põnevlooma vahel jõuab kokkupuute ja lahenduseni (kasvõi kinnipüüdmine ja “oi, küll ta on armas”-lahendus). Aga praegu jäi ära sündmus – laval on lõks ja sinna looma ei püütagi? – ja liiga palju jäi näitlejate enda fantaasia kanda, mis paljastab selle, mille enamasti. Nii jäid lavaaega täitma suuresti punased ninad, komistamised ja siia-sinna sahmimised.

Seejuures Vallo Kirsi kloun oli kõige intensiivsemalt kohal ja kõige paremini jälgitav. Siiski oleks temalt, kes ta on äsja meisterdanud omaenda commedia dell’arte lavastuse, oodanud rohkem komöödiakogemuse panustamist, toonaste trikkide sissetoomist. Prantsuskeelne Poirot jun jun jun (Janek Vadi) oli kenasti treitud roll, seejuures prantsuse hääldus peaaegu õige. Eriti võluvad olid tema avastused “le public!” ja võlusõnad, mis lõppesid “le croissant’iga”.

Aga – miks üldse toimub tegevus Prantsusmaal või ebamäärasel välismaal ja miks prantsuskeelne tegelane? Kui eesti lavastajad on loonud improvisatsioonipõhise tüki, siis kust see?

Ja miks-miks-miks panna Oleg Titov hirvekostüümis elegantselt tagalaval kõndima ja jalgu tõstma – mis iseenesest oli lavastuse kõige puhtam, filigraansem ja kunstiliselt haaravam seik! (seejuures hirve rusikas “kabjad” ja väljapeetud nõtkus on siiani silme ees, müstiline ja graatsiline tegelane!) -, kui tegemist on Oleg Titoviga, kes ise võiks teha siinsamas andeka lavastuse!

Titov 1 Titov 2
Kohe näha, et Oleg Titov. Fotod Ugala kodulehelt (www.ugala.ee/lavastus/krimka)

Ja milleks nii palju lavaaega mingitele edvistavatele tühitegelastele, kui nad oma Piibult ja Tuudult õpitud trikid on ammu ammendanud ja “ei-tea-mida-teha”-seisundis lihtsalt kannavad kostüümi eeslaval?! Just selle tõttu tundus teine vaatus mitmeti küsitav. Selle hirve oleks võinud vabalt täismahus esimesse vaatusesse toppida ja 50 minutiga loo lõpetada.

Seejuures on laste reaktsioonid halastamatult ausad. Kui üks naisklounidest eeslaval pidulikult oma laulvat kotti demonstreeris, juhtus nii, et väljapeetud aplausikohal mitte ükski laps ei plaksutanud.

Ühesõnaga, paljulubav algus ja hea stiilivõte, mis kahjuks jäi välja arendamata.

Teiseks, “Moraal”. Olin jälginud Instagramis #seepolesulmingilutsukevade’t. Ühtepidi tekitas esimest korda noorte sotsiaalmeediasse roninud lavastuslaiendus või reklaam põnevust ja ootusi, teisalt kartsin, et sotsiaalmeediaga asi piirdubki. Kuid ei!

Adeele Sepa rokkival juhtimisel ongi laval üle pooleteise tunni šõud parimas mõttes. Vene Teater – isegi seesama suur, külm ja kõikeneelav koloss – köeti kuumaks! Aplausi ajal seisid need 617 teismelist püsti, trampisid jalgu ja huilgasid.

moraal1

Seejuures on tükil olemas konkreetne selgroog. Sissejuhatus, 7 õpetlikku lugu 7-st surmapatust (kadedus, iharus, ülbus jne) ja kokkuvõte. Mulle jäid õpetlikud süžeepöörded mõjuma, ükskõik kui muinasjutulikud ja ülefantaseeritud.

Seejuures on näitlejad Adeele Sepp ja Rait Õunapuu, kes mängivad kõiki rolle, nii hästi vastuvõetavad, nii ludinal allaneelatavad, et sa ei saa nende moraalijutlusele vastu hakata. Õige mõte, õige võte! “Ole teismeline, aga ole inimene.”

Seda vaatemängu tahaks näidata Rousseau’le, kes käis küll palju teatris, aga leidis, et sel pole moraaliga midagi pistmit ega suutnud uskuda entsüklopedistide väidet, et teater võib olla rahva harimisel efektiivsem kui filosoofia.

Adeele Sepp on võimas ja tippvormis näitleja. Mitte ainult ta laulmine ja ideaalne kehaline vorm. Kõik ta rollid selle ühe õhtu jooksul – nii miimikas, hääles, intensiivsuses, usutavuses kui isegi kätetöös! Esimene näitleja (pärast Lembit Ulfsaki “Nõuniku laulu”?), kelle puhul märkan nii kõnekaid sõrmi. (Mulle tundus, et Rait Õunapuu võttis sellest sõrmetööst isegi šnitti, kui ta ema mängis.)

Nautisin isegi valgus- ja helikujundust. See oli äge, kuidas kogu lavastus toodi saali. Energiaga. Tegevusega. Stiili ja kavatsusega kõnetada neidsamu teismelisi. Et tullakse su Instasse ja laigitakse su pilte. See põhjendas ennast ära. Kõva tegu!

Muidugi selleks, et jääda elu-elamusena mõjuma, peaks mingi sügavusmõõde juures olema. Aga püüdena rääkida teismelistega kuidas-on-õige-käituda-teemal nende oma ropus keeles – on see katsetus igati hinnatav.

Vähemalt üks teismeline tõdes: “Sinu poolt oli täitsa tark tegu mind seda vaatama võtta, sest nüüd tundub 7 aastat Lutsu “Kevade” lugemist palju parem, kui misiganes seal oli.”

PS Ja lihtsalt äramärkimiseks. Hindan kõrgelt NUKU teatri otsust jätta ära “Suveöö unenäomasina” lavastus. Kui kvaliteet on kriteerium, on selline samm vahel vajalik, isegi eeskujulik.

Eva-Liisa Linder

Advertisements
Rubriigid: Uncategorized. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

One Response to Ugala “Krimka!” ja “Moraal”

  1. Eva-Marie Kukk ütles:

    Olen ka neist ühte näinud ning julgen Ugalat soovitada. Siit blogist muidugi midagi kehvemat ei oodanudki kui viite tärni väärt pikka ja põhjalikku ülevaadet 🙂 https://kinoteater.wordpress.com/

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s